رشد سلولهای بنیادی درفضا راهی برای درمان دیابت نوع 1

 24 مارس 2017- محققان آمریکایی، سلولهای بنیادی را در آزمایشگاه ملی آمریکا در ایستگاه فضایی بین المللی که در مدار پایین زمین قرار دارد، کشت دادند. این کار می‌تواند به پیشرفت درمانهایی با هدف بازسازی سلولهای تولید کننده‌ی انسولین برای دیابت نوع 1 کمک کند.

 محققان به بررسی دو روش اصلی استفاده از سلولهای بنیادی برای درمان دیابت نوع 1 پرداختند: به عنوان کارخانه‌های تولید کننده‌ی سلولهای بتا یا به عنوان سلولهای پشتیبان برای تعمیر سلولهای بتا. در هر دو مورد هدف از انجام این تحقیق، مناسبترین روش کشت سلولهای بنیادی برای این کار بود.

به منظور دستیابی به این هدف، دکتر Abba Zubbair محقق کلینیک Mayo در فلوریدا یک راه جدید برای کشت سلولهای بنیادی و بهبود کیفیت این سلولها را آزمایش  کرد و آن فرستادن این سلولها به فضا بود.

آزمایش دکتر Zubbair شامل پرتاب یک ابزار مهندسی زیستی به فضا بود که معمولاً برای کشت سلولهای بنیادی استفاده می‌شود، سلولها درون یک کپسول رحم مانند به ایستگاه فضایی فرستاده ‌شدند  بطوریکه گرانش را احساس نکنند. آنطور که گفته می‌شود سلولهای بنیادی در فضا بطور بسیار  متفاوتی نسبت به زمانیکه در آزمایشگاه بر روی زمین کشت می‌شوند، رفتار می‌کنند. هنگامیکه  این سلولها در آزمایشگاه بر روی یک سطح صاف کشت می‌شوند بسیاری از سلولهای بنیادی  بطور معیوبی تکثیر شده و قابل استفاده  نخواهند بود.

در مقابل هنگامیکه در فضا در حالت بی وزنی کشت می‌شوند، به عبارت دیگر در حالت micro-gravity رشد می کنند، سلولها بطور بی نقصی تکثیر شده و زنده می‌مانند، این حالت تقلیدی از محیط زیست رحم است که در آن جنین بصورت غوطه ور در مایع آمینوتیک توسعه می‌یابد.

آزمایش دکتر Zubbairدر فضاپیمای بدون سرنشین برای بررسی تأثیر میکروگرانش بر تکثیر سلولهای بنیادی  و بررسی هر گونه عوارض جانبی رشد  در این فضای بدون گرانش انجام شد.

او و همکارش با استفاده از شرکت خدمات حمل و نقل فضایی آمریکا "SpaceX" رحم‌های ماهواره‌ای که نمونه‌هایی از سلولهای بنیادی اهدا شده از افراد بالغ را به همراه تجهیزات این آزمایش حمل می‌کرد، به ارتفاعی برابر با 250 مایل بالاتر از سطح زمین ارسال کردند.

 دکتر Zubbair گفت: در ایستگاه فضایی یکی از فضانوردان به ما برای تصویربرداری از این سلولها، برداشت سلولهای تکثیر شده و انجماد آنها به روشی که ما بتوانیم از آنها در زمین استفاده کنیم، کمک کرد، پس از بازگشت این سلولها به زمین، ما آنها را با سلولهای کشت شده در آزمایشگاه زمینی مقایسه خواهیم نمود.

بسته‌های سلولهای بنیادی برای تعداد نامعلومی از روز، در ایستگاه فضایی بین المللی باقی ماندند تا در نهایت روز گذشته توسط موشک اسپیس ایکس در سواحل کالیفرنیا به زمین بازگردانده شدند.

 گام بعدی دکتر Zubbair وهمکارانش آنالیز داده‌های گردآوری شده درهنگام این سفر فضایی و پس از آن است که شامل بررسی ژنهای فعال و غیر فعال، ساختار سلولی و مقایسه نتایج کشت سلولها در فضا با کشت سلولها در آزمایشگاه زمینی است.

اگر ثابت شود که سلولهای بنیادی در فضا سریع تر رشد می‌کنند، محققان در سراسر جهان بر روی  درمان با سلولهای بنیادی در آزمایشگاه‌های شناور مانند آنچه دکتر Zubbair انجام داده است، کار خواهند کرد تا بتوانند مقادیر مورد نیاز سلولهای بنیادی را برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تولید کنند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/stem-cells-grown-in-space-could-benefit-type-1-diabetes-95823811.html